قالب تزریق پلاستیک, قالبسازی

قالب تزریق پلاستیک

روش ساخت قالب تزریق پلاستیک

روش ساخت قالب تزریق پلاستیک در قطعات مختلف متفاوت است. در این مقاله بصورت مفصل به روش ساخت قالب برای قطعات مختلف پلاستیکی از نظر حجم و مکانیزم قالب خواهیم پرداخت.

طریقه ساخت قالب پلاستیکی

طریقه ساخت قالب پلاستیکی به نوع قطعه از نطر جنس و حجم بستگی دارد. بعضی قطعات پیچیده که دارای رزوه میباشند نیز به روش قالب های گیربکسی تولید و ساخته میشوند. روش ساخت قالب تزریق پلاستیک گیربکسی در مقاله جداگانه مورد بررسی قرار میگیرد.

متریال قالب های تزریق بایستی به گونه ای انتخاب شود که قابلیت تولید آن محصول را در تیراژ های بالا را داشته باشد. به عنوان مثال برای ساخت قطعات پلاستیکی شفاف مانند کاور چراغ خودرو از فولادی استفاده کرد که قابلیت پولیش بالایی داشته باشد تا بتواند این محصول تولید شود.(این مورد به مواد پلاستیکی اولیه استفاده شده نیز بستگی دارد.)

ساخت قطعات پلاستیکی سفارشی با استفاده از قالب تزریق پلاستیک انجام میشود.

قالب تزریق پلاستیک

ساختمان قالب تزریق پلاستیک دارای چند بخش مختلف است.

  • قالب تزریق پلاستیک دو صفحه
  • قالبت تزریق پلاستیک سه صفحه
  • قالب تزریق پلاستیک اسپیلیت

قالب های دو صفحه قالب هایی هسنتد که راهگاه در سطح جدایش قالب قرار گرفته است و با باز شدن قالب راهگاه با قطعه همزمان با یکدیگر از قالب خارج میشود.

قالب تزریق سه صفحه، قالب است که تزریق از روی قطعه انجام میشود یعنی گیت های ورودی مواد روی قطعه قرار گرفته است در نتیجه راهگاه در سطح جدایش قطعه قرار نگرفته است.

قالب های تزریق پلاستیک اسپیلیت، قالبهای مکانیزم داری هستند که کشویی و پین کج وغیره دارند و ساخت آنها مراحل بیشتری نسبت به بقیه قالب ها دارد.

ساختمان قالب تزریق پلاستیکمراحل ساخت قالب تزریق پلاستیک

مراحل ساخت قالب تزریق پلاستیک دارای چند بخش است. بخش اول طراحی قطعه است که در ابتدای امر باید شروع شود و طراحی قطعه شروع شود.

پس از طراحی قطعه و مشخص شدن شرایط اولیه تولید قطعه و اصلاحیات اولیه در نرم افزار کامپیوتری کار طراحی قالب شروع میشود.

ساخت قالب پلاستیک

پس از طی شدن این مراحل متریال مورد نیاز تهیه میشود و ساخت قالب پلاستیک شروع میشود. برای ساخت قالب پلاستیک بایستی متریال تهیه شود و ماشینکاری cnc انجام شود و پس از آن تست نهایی محصول انجام شود.

طراح قالب تزریق پلاستیک

ساخت قالب برای تزریق پلاستیک

ساخت قالب برای تزریق پلاستیک با خرید متریال شروع میشود. برشکاری cnc یر روی قطعات خریداری شده انجام میشود و شکل اولیه قالب شکل میگیرد.

دستگاه cnc به دلیل دقت بسیار بالایی که دارد برای تراش قالب بسیار مناسب است. پس از تراشکاری قالب، قالب به بخش مونتاژ ارسال میشود.

قالب ساخته شده به بخش تزریق فرستاده میشود و تست اولیه انجام میشود و پس از تایید محصول تولید شده، تولید انبوه محصول شروع میشود.

ساخت قطعات پلاستیکی بدون قالب

ساخت قطعات پلاستیکی بدون قالب

برای ساخت قطعات پلاستیکی بدون قالب میتوانید از پرینت سه بعدی کمک بگیرید. این دستگاه قادر است که قطعات پلاستیکی پیچیده را به روش مذاب کردن فیلامنت تولید کند.

نمونه سازی سه بعدی برای قطعاتی استفاده میشود که ساخت قالب برای آنها به صرفه نیست یا تعداد کمی از این قطعات نیاز است.

قطعاتی در دستگاه های مختلف وجود دارد که تولید انبوه نیاز ندارد و تنها چند قطعه از آن نیاز است از روش چاپ سه بعدی استفاده میشود.

چگونه قالب تزریق پلاستیک بسازیم

قالب تزریق پلاستیک نیاز به تجربه بسیار بالایی برای ساخت دارد. برای ساخت قالب نیاز به قالب سازی با تجربه و تخصصی بالا دارید.

برای ساخت قالب میتوانید بر روی تخصص و مهارت برلیان قطعه برای ساخت قالب حساب کنید. قالبسازی یکی از تخصص های این مجموعه است.

قالبسازی اصفهان

برلیان قطعه به عنوان قالبسازی در  اصفهان آماده اراپه خدمات بسیار گسترده در این زمینه به همشهریان محترم میباشد. شما همچنین میتوانید از سر تا سر کشور سفارشات خود را ثبت نمایید.

تمامی مراحل ساخت قالب ها در شهرک صنعتی امیر کبیر واقع در اصفهان انجام میشود. استفاده از تجهیزات به روز کارگاهی باعث افزایش کیفیت قالب ها شده است.

مشخصات فنی قالب تزریق پلاستیک

از مشخصات فنی میتوان به سیستم پران، سیستم تغذیه مذاب، سطح های جدایش، خنک کاری قالب، کشوییها، راهگاها و ماهیچه ها و حفره های قالب اشاره کرد.

هر کدام از این موارد توضیحات مفصل و به خصوص خود را دارند اما برای پیدا کردن دیدی کلی نسبت به قالب توضیحاتی را به صورت مختصر بیان میکنیم.

مواد ترموپلاست در حین سرد شدن بر روی ماهیچه قالب میچسبند و خروج قطعه از قالب را دشوار میکند به همین منظور از سیستم پران استفاده میشود.

قیمت قالب تزریق پلاستیکساخت قالب تزریق پلاستیک

با شناخت اجزا قالب تزریق پلاستیک میتوانید به دیدی کلی نسبت به قالب ها و طرز ساخت قالب تزریق پلاستیک برسید.

به منظور اتصال ماشین تزریق به هر محفظه قالب، باید مسیری برای عبور مواد مذاب در قالب تعبیه نمود. این مسیر عبور مواد مذاب را سیستم تغذیه میگویند که از سه جزء اسپرو، راهگاه و دریچه تشکیل شده است.

سطح جدایش قالب ها قسمتهایی از هر دو صفحه قالب گفته میشود که بر روی یکدیگر قرار میگیرند و با نشتن بر روی یکدیگر یک اتصال آب بند را تشکیل میدهد.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *